Doelen stellen

Screen Shot 2015-11-03 at 21.17.33Ik zet altijd grote doelen voor mezelf en dat is niet altijd positief. Soms vind ik het best moeilijk als ik mijn doel niet haal. In deze post leg ik jullie uit hoe ik ermee omga en wat het voor mij inhoud. Ik hoop dat jullie het begrijpen en je misschien een beetje hetzelfde voelen.

Ik ben altijd al iemand geweest die het lastig vind als iemand anders beter is dan dat ik ben. Op school, op turnen, bij gym of spelletjes etc. Laten we het erop houden dat ik gewoon niet zo goed tegen m’n verlies kan. Ik vind dat er altijd ruimte is voor verbetering en dat je jezelf ook altijd moet pushen tot verbetering. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik veel liever een individuele opdracht of sport doe dan in een team. Dan kan ik alle schuld van het niet behalen van het doel op mezelf richten. En er is niemand die het voor mij kan verpesten. Laten we als voorbeeld turnen nemen, als ik iets niet durf dan is dat mijn schuld. Niet van de trainster, de balk of een ander meisje.

Laten we het wel duidelijk houden dat ik het ook leuk vind om zelf te werken of een sport voor mezelf te doen! Ik kan lekker m’n gang gaan en op mijn eigen niveau spelen. Dat voelt voor mij erg prettig. Ik heb namelijk een periode in turnen gehad waar ik enorm op mijn tenen moest lopen om het niveau bij te houden. Het was voor mij elke training weer heel erg moeilijk om zin te maken en het leuk te vinden. Dit vond ik echt niet leuk en toen ben ik gestopt met turnen op een redelijk hoog niveau.

Aan de andere kant ben ik ook echt geen snelle opgever. Als ik ergens mee begin dan moet ik het afmaken ook. Als ik dat niet doe dan voelt het voor mij alsof ik opgeef en het niet kan. Ik ben er dan ook van overtuigd dat je alles kan leren (voor mij met uitzondering van zingen en dansen, want dat kan ik echt niet).

Natuurlijk kan het ook hartstikke goed zijn dat je grote doelen voor jezelf stelt. Want laten we nou eerlijk zijn, wat is er een betere motivatie dan iets voor ogen te nemen dat je heel graag wilt. Ik ben zelf vaak erg gemotiveerd om nieuwe dingen uit te proberen. Je weet maar nooit: misschien is het wel je verborgen talent!
Je weet nooit waar je eindigt en wat je volgende grote succes zou zijn. En daarom vind ik het helemaal niet zo erg dat ik grote doelen voor mezelf stel. Trouwens, je moet er maar mee leven en als je het dan hebt: Maak er het beste van! Wie weet ben jij de volgende die op de olympische spelen een goede medaille haalt (waar ik soms stiekem wel van droom)

Ik merkte dat ik de laatste tijd steeds over mijn doelen en de gevolgen daarvan na zat te denken en ik wou mijn gedachtespinsel graag met jullie delen. In de hoop dat jullie er iets van kunnen leren of dat jullie hetzelfde voelen als ik. 

Een gedachte over “Doelen stellen

Geef een reactie

